Pivo v plastu

Pivo v plastové lahvi určitě v milovnících pěnivého moku nevzbudí žádné velké nadšení. Výrobci tvrdí, že plast se žádným způsobem na kvalitě piva neprojeví a pro někoho může být ale zajímavý větší objem lahví.  Plastové lahve se ujaly především ve velkých průmyslových pivovarech, menší, jako třeba pivovar Bernard, je odmítají.

Pivo v plastu nevzbudí v milovníku piva na první pohled rozhodně žádné velké nadšení, co si budeme namlouvat. Snad je ten velký objem, pohybující se běžně od jednoho do dvou a půl litru, občas pak dosahující až pěti litrů by mohl mít pro někoho určitou přitažlivost. Začít hodnocení od kladných nebo záporných aspektů, to je otázka do pranice. Ale dá se najít i zlatá střední cesta a na mnoho otázek se podívat z obou úhlů pohledu současně. Materiálem, použitým k výrobě těchto obalů je polyethylentereftelát, ve zkratce nejčastěji označovaný PET. Láhve pro stáčení a distribuci piva se vyrábějí především v hnědé a zelené barvě, hnědá údajně podle posledních výzkumů lépe chrání pivo a pomáhá mu odolávat účinkům světla a slunečního záření. Kontakt piva s plastem je příčinou a tématem mnoha rozhořčených a dramatických debat, zatím nikdo neví, kudy se vývoj bude ubírat dál, pivo i další nápoje v plastových láhvích se zatím stávají stále častější součástí běžného života a setkáme se s nimi velmi často.

Obrázek

Kdy a jak to začalo

Ve světě se začaly tyto láhve (v čirém, nebarveném provedení) používat v roce 1978, kdy s nimi přišla firma Coca-Cola. Později se rozšířily jako obaly k distribuci a prodeji zejména balené vody a dalších nealkoholických nápojů. A to už byl jen krok k použití jako obalu na víno a pivo. Slouží dnes i k balení mléka či kojeneckých vod. U nás se první použití tohoto obalu na pivo traduje do roku 2000, kdy (údajně jako první) Staropramen přišel s balením 1,5 l pro pivo Sládkův Měšťan, přibližně ve stejné době se objevil v plastu i prostějovský Zubr a výrobky novopackého pivovaru. Snaha o prosazení menších plastových láhví vyzněla spíše neúspěšně přes pokus Staropramenu o zavedení objemu 0,6 litru v letech 2004 – 2006. Na trhu se však začalo objevovat balené pivo v plastových obalech o výrazně větším objemu, nejčastěji 1,5 – 2 l, mamutí společnost Heineken uvedla na trh Zlatopramen a Starobrno, které se v těchto obalech úspěšně prodávají dodnes. Také Plzeňský Prazdroj sáhl po plastových obalech u levnějších typů piva, jmenujme jako příklad třeba Klasik, Primus, později došlo i na další značky, v plastu je již delší dobu k dostání také Kozel, krušovická a mnohá další piva. Mnohé střední a menší pivovary se tomuto trendu naopak vytrvale brání, kupříkladu Budějovický Budvar, Bernard a další.

Obrázek